Vargens återkomst!!

Söndag 30 maj. Vad klädsel skulle man välja? Kvicksilvret stod på 14 grader. Det blev en chansning på kort kostm kompletterad med lösärmar. Det visade sig sedan vara ett bra val. Precis när Elitaren skulle rulla iväg så dök Piruetten upp i full lång mundering. Tom skoöverdrag hade han! I Saxtorp så dök Bokis och Jerka upp. Starx därefter kom Bosse Bus med en annan i sitt släptåg. Vem kunde det vara månde? Jo när han kom närmre så visade det sig vara Vargen som var igång igen efter sin höftledsoperation. Jättekul! Det blåste ordentilgt och Bosse Bus skulle vara hemma till 11.30 då han och frugan skulle på kalas utåt Österlenhållet. Vinden var ju sydostlig. Så varför inte cyka dit? Förr gick det men uförtiden atte frugan stopp för det, suckade han uppgivet. Man valde att köra över Annelöv och sedan förbi Westernanläggningen och vidare till Billeberga. Strax inan Billeberga så hade man en klockren medvind. Jerka stod på lite och körde från. Då flög f-n i Elitaren som tryckt till för vad tygen höll. Hämtade in Jerka och passerade i god fart. I sedvanlig ordning så var Elitaren slut efter detta. Eller i alla fall hade han låren fulla av mjölksyra...

Efter Billeberga så körde man vidare upp mot Svalöv. Men innan där så svängde man mot Tirup. En liten paus blev det när Jerka justerade Piruettens bakväxel som kuggade. Vägen över Tirup bjöd på en god medvind. Härligt. Men man passerar även förbi en stigning som bjuder på knyck efter knyck när man tror att man i stort sett är uppe. När man kom ut till vägen mellan Halstad och Kågeröd s¨svängde man höger upp mot Kågeröd. Men strax svängde man av igenmot Ekeby. Väl där så var det dags för en Chokladpaus innan man fortsatte hemåt. I Kingelstad började det droppa. Mannen med läderveken hade lovat ihållande regn på eftermiddag. Så man bestämde sig för att svänge hemåt längs 104:an. Vargen fortsatte rakt fram. I Tågarp så vek även Bosse Bus av. Resterabnde kvartett rullane över Rönneberga. Nu hade Piruetten vaknat. Han som inte varit i stöt hittills denna dag. När man kom till Häljarpå så fortsatte man med vinden och passerade förbi Nestorns hus. men han såg inte ut att vara hemma. Så strac därefter så svängde man av på St Byvägen. Dock inte Jerka som nu skulle köra ut det sista. I lugnt tempå avslutade trion de sista kilometrarna hem. Vid Furuhillsvägen så vinkade man adjö till Bokis.

Nästa träning på onsdag. Racer i Saxtorp kl 18.00.

Här ser vi Vargen vid sin återkomst, med dubbla PB ränder på höger vad...

Jerka tunar till växlarna på Piruettens cykel.

Hillis i "Bergen"!

Söndag 23 maj. Tänka sig. Vädret var soligt och varmt. Premiär för kort dress. Ovan vid den lätta klädseln vinglade Elitaren hem till Piruetten. Han öppnade dörren med ett trött anlete. Jag körde Gran Fondot igår sade han och fortsatte, jag käner mig lite trött & sliten idag. Naturligtvi var sofflocket mer attraktivt än svettiga cyklistkollegor denna dag. Elitaren fortsatte mot Saxtorp. Vid Hembageriet så svängde det in en massa cyklister. De verkade ju vara bekanta. Strax var även Elitaren framme vid avtagsvägen. Då dök Hillis(!), Jerka & Filen upp. Premiärtur för Hillis på racer. Han hade inte grenslat en båge sedan trettonhelgen och MTB-köret då. Jag börjar på 100% och sedan får vi se hur länge det varar konstaterade han.

I Saxtorp så anslöt även Bosse Bus. Kvintetten drog vidare mot Häljarp i motvinden. Det blåste friskt. Emelanåt så kändes det som om det blåste närmre "kul styving" eller så. Men det är ju bara att kura hop och borra sig in i motvinden. Uppför Röneberga så tryckte Jerka på. Hillis & Filen hängde efter medan Bosse Bus och Elitaren tog det lite lugnt. Hillis släppte efter ett tag men Filen jagade efter Jerka som fick ta i vad han hade för att inte åka på spö! Inte femton fyllda men ben som pistonger, hääääärligt!

Efter Rönneberga sp var det Tågarp-Härslöv där man vek av precis inan man kom till Vargens lya. Så Ottarpsbacken i medvind. Jerka gick loss och Elitaren fick något stolleryck och ställde sig upp för att jaga efter. På något konstigt sätt så klarade han av att hålla ryggen på Jerka hela vägen. Jerka visade sin förvåning tydligt när han såg vem som följt honom upp. Han gapade så att hela klungan från Touren hade fått plats i gapet...

Efter ottarp så är det vidare mot Vallåkra med en liten sväng upp och ner för en backe. I Vallåkra så måte man först ta stigningen mot Mörarp. På sedvanligt sätt så tar man en kexchokladpaus uppe på krönet innan man fortsätter mot Glumslövsbacken. På väg upp för denna backe så var det dags för Hillis att kasta in handduken. Helt slut vände han om 180 grader och rullade hem till sofflocket. Härligt kämpat. Otränad och så 100% tills det var nolli reserv på kraftbanken...

Resterande kvartett fortsatte upp för att sedan svänga nerför Glumslövsbacken. Med vinden i ryggen och en härligutförslöpa var det svårt att göra något annat än att njuta. Vidare mot Vadensjö där Bosse bus vinkade farväl för denna gången. Jerka och Filen tog en extratur uppför hela Rönneberga medan Elitaren svängde av och njöt av utförslöpan ner till Asmundtorp. Efter en stund så anslöt Jerka. Filen boode i närheten så han hade tackat för sig. Möra i benen kunde då den kvarvarande duon ta sig de sista kilometrarna hem.

Runt sju mil & 480 meter stigning blev det på de två timmarna tre kvart som träningen varade. På onsdag är Elitaren i Karlskrona. Men nästa söndag är han tillbaka.

En kämpande Hillis tätt följd av Bosse Bus. Vi ser lite av Filens sko längst till höger i bild.

Hela rundan!

Söndag 9 maj. Var blev sommaren av? Kallt mulet och eländigt. Inte jätteblåsigt men vinden skar som skallpel genom ala funktionskläder. Piruetten kom och ringde på Elitarens dörr. Gemensamt ruade de til Saxtorp där Bokis, Bosse Bus & Beach dök upp. Elitaren förhörde sig om kortbanekommittén (dvs Beach) skulle följa med på hela rundan. Förra gången avvek han tilsammans med Kicken efter en liten stunds cyklande. Men han nickade positivt till en sträcka på ca sex mil.

Bosse bus gck fram och drog. Mot Dösjebro och sedan Södervidinge-St Harrie. Kosan var satt mot Getinge som ligger vid Gårdstånga. Vinden va med och kadensen var hög. Piruetten, denne normalt liggande i "smörhålet"-cyklisten var framme och drog ett flertal gånger. Härlligt.

Det var medvind i stort sett hela vägen ut till Getinge. Där stannade man för kexchokladpaus. Sedan var det den långa backen upp, i motvind... Beach piggnade till och rullade upp i tät och förbi. Sedan var det att pumpa i klockren motvind via Odarslöv-Stångby-Vallkärra-Stävie och så hem via Borgeby-Lödde här var det dock lite medvind.

Nästa träning på onsdag, då kan dock inte Elitaren men på söndag dyker han upp igen. Då får vi väl försöka oss på söderåsen!

Tappra Cyklofånar i det kalla vårvädret. Fr v: Bosse Bus, Beach och Piruetten.

Här har vi Beach, som körde hela rundan idag!