Vinterrundan till midsommar!

Onsdag 21 juni. Elitaren rullade iväg lite tidigre än vanligt. Men så hade han ärende till Nestorn. Han hade nämligen en bingolott med vinst att avlämna! Så lagom när Elitaren stannade till utanför dörren så kom Nestorn ut genom densamma. Bingolottn lades i säkert förvar innan för ytterdörren innan man sedan rullade iväg. Lagom till man kom utanför Stora Byvägen så mötte Bengeten upp vid dess ände. Så rullade man vidare ut mot kustvägen. Taaktiken var att ta sig söderut, mot Malmö, innan man skulle surfa på medvinden hem. Stånk och pust. Innan låren var uppvärmda så var det gaanska tuffta att dra sig fram. Den långa rakan längs Järavallen hade man nästan vinden rakt i snoken. Men sedan gick det undan med vinden i ryggen från Barsebäckshamn och upp mot Löddeköpinge. Vidare in genom Sandskogen och ringlade igenom Löddeköpinge innan man kunde sätta kurs mot Borgeby-Kanik-Habo Ljung. Vidare sedan genom Lomma och så in till Sjölundaviadukten där man kalasade på kexchoklad. Nu var det bara den lättaste turen kvar hem. Medvindsturen. Med lätta fjät trampade man på. Härligt tyst i öronen. Det var ingen vind som dundrade i öronen nu i medvinden. Snabbt avverkades den biten hem.

Lite knappt 75 km blev det cyklat på de knappa 2,5 timmarna.

Här ser vi trion smaskande på kexchoklad vid pausen på Sjölundaviadukten. Kolla in Bengeten, han är nog sugen på mer choklad...
Ottarpsrundan 2

Onsdag 14 juni. Passligt nog så tog värmeböljan en liten paus. Från de trettio graderna hade nu tempen fallit till de tjugo sisådär. Bengeten och Elitaren hade stämt möte i Saxtorp. Nestorn var på LISA möte. Man hade bestämt att köra Ottarpsrundan. Skulle Nestorn komma ifrån i vettig tid så skulle han möta upp under vägen. På väg mot Häljarp dök Hillis upp. Med en elegant 180gradersgir anslöt han till duon. Så vidare mot Asmundtorp-Rönneberga-Tågarp-Härslöv-Ottarp. Vinden var ganska kylig i sin halvfriska nordliga karaktär. Efter Ottarp så var det Bältesberga och vidare mot Vallåkra. Upp för backen mot Mörarp och så Chokladpaus innan man rullar nerför och emot Glumslöv. I Glumslöv ville Hillis köra Sundvik. Bengeten hängde på men Elitaren rullade hemåt. Strax hade ääven de andra två lagt Sundvik på hyllan. Istället valde man att köra genom Borstahusen hem. Efter Landskrona mot Hälarp var där två pågar på damcykel som tampades för fullt att hänga med. Imponerande vad ett par pågaben kan göra med damcykelspedaler! Precis vid framkomsten till Häljarp så dök Nestorn upp. Sedan följde han med ända till Elitarens boning tillsammans med Bengeten. Hillis vände hemåt.

70 km avverkades unde de tvåochenhalvtimmarna som turen varade.

Bengeten och Hillis vid chokladpausen på
Mörarpsbackens topp.
Ottarpsrundan

Onsdag 7 juni. Elitaren var tidigt igång. I den friska nordvästan drog han upp till Saxtorp. Sedan vidare hem till Nestorn. Detta för att få lite hjälp med att justera frambromsen. Så blev gjort, men oljudet i framhjulet bestod ändå. Hjulet har inte varit sig likt sedan det var på reparation...

Sedan fortsatte de två tillsammans och han med en sväng till Häljarp innan man hämtade upp Bengeten i Saxtorp. Så pumpade man vidare till Häljarp igen och ner förbi Munkebäck för att se om Hillis dök upp, vilket han inte gjorde. Rönneberga-Tågarp-Härslöv-Ottarp. Krig i Ottarpsbacken Nestorn först följd av Bengeten som i sin tur hade Elitaren hack i häl. På nerfärden förde Bengetens cykel ett farligt liv. Men med lite justering så blev det slut på gnället. Så fortsatte man. Vidare mot Vallåkra. Där var Elitaren full med tankar och hade brått hem för att ringa några samtal. Så han svängde vänster medan de båda andra tog höger uppför mörarpsbacken. I sitt eget mak fortsatte Elitaren närmaste vägen hem. I höjd med kvarnen (möllan) i norra Landskrona kom duon ikapp honom igen. Sedan var det bara att rulla i medvinden till hemmet. 77,2 km avverkades under 2h 40 min. Den samlade stigningen inskränkte sig till 590m.

Bengeten & Nestorn i samspråk vid chokladpausen.